Кучета - Котки - Бозайници - Птици - Влечуги - Риби - Земноводни - Насекоми - Бездомни животни

Как се развива мозъкът при кучето

Как се развива мозъкът при кучето

Мнениеот meri » Пон Авг 05, 2013 9:50 am

Или способно ли е кучето да взима решения?

Интелектът на животните е тяхната способност за самостоятелна оценка на ситуацията и приемането на тази оценка, самостоятелно решение.

Съгласно теорията на С.Корен в общият интелект на кучето се включват: инстинктивен интелект(отразяващ природните генетични особености, адаптивен интелект, и интелект на послушание). Показател за нивото на интелекта на кучето - количеството допуснати грешки при усвояване и решение на новите проблеми. Едно куче ще се справи по-бързо с поставената задача, а друго по-бавно и с грешки.

Кучетата са способни да съхраняват в паметта някакъв ред на мисли, водещи до определено решение на проблема. В паметта се събира нещо подобно на архив, където се запазват логичните вериги, впоследствие даващи възможност да се позоват на тях за решаването на конкретен проблем. Но това не може да говори за наличието на способност към логично мислене. Кучетата с въже на шията, при рязко дръпване започват да се задушават, но не се сещат, че могат да извият глава и да го охлабят.

Притежава ли кучето интуиция или далновидност?

По-скоро- не. Когато кучето прибира кокалчето "за утре", едва ли го закопава съзнателно, по-скоро го прави по инстинкт.

Кучетата не са способни да разбират думите- едни и същи думи, произнесени от различни хора, имат различно значение за тях. За разбиране на думата, а не просто на звуците, кучето трябва да има способност към умствено възприемане, воля, внимание, памет, асоциативно мислене и интелект. Някои учени потвърждават, че кучетата са способни да проявяват волята си- въздържат своите подбуди или демонстрират памет, а също са способни към съзнателно обучение и формиране на понятия. Умствената дейност на кучето може да се прояви само на свобода, по време на решаването на своите собствени задачи, което могат да видят много рядко.

Кучетата притежават известно усещане за пространство- изразени в безсъзнателно поведение при кученцата и развиващо се в по-късна възраст. Малките кученца, поставени в края на масата, задължително ще паднат, тъй като те не могат да оценят разстоянието до пода. Но когато в по-късна възраст поставите на масата две кученца, едното от които никога не е падало от масата, те ще оценят разстоянието еднакво. Кучета запознати с местността около своя дом(приемрно на 400 м), на тази територия кучето от всяко място безпогрешно ще се върне у дома.

Кучетата са способни да задържат образите в своята памет в продължение на няколко часа. След това те се заемат от други образи. За разлика от хората, кучетата не са способни да си спомнят образи в своята памет. Те съзнателно очакват връщането на стопанина си именно в обичайното време, способни са да си спомнят и познаят неговите стъпки. Кучетата запомнят по-добре миризмите, отколкото външния вид. Те също са способни да запомнят известна последователност на действията.

Способно ли е кучето да взима решения?
Няколко кучета били обучавани при един сигнал да отидат на една страна, а при друг- в друга. Опитът показал, че гладното куче може да реши самостоятелно, на коя страна да отиде, и отказва да отиде в една посока, избира друг път.

Умствената дейност на кучетата се развива съгласно определени периоди или фази, знанието на които помага на стопаните да разберат по-добре особеностите на тяхното поведение. При отнемането на кученцето в ранна възраст, израсналото в развъдник, и впоследстиве дадено в зоомагазин, може да се развие стрес, което прави кучето неприспособено към общуването с хората и другите кучета. Това ще бъде последица от пропуснатия най-важен период- периодът на социализация в обществото на себеподобите. Кученца, живеещи без майка, не получващи от нея първите навици в живота, могат да се превърнат в агресивни кучета. В този критичен период се формира и темпераментът на кучето. Темпараментът в малки дози е заложен генетично, повече зависи от условията на околната среда, а също може да се предава чрез подражение на майката от кученцата.

Стопанинът на кученцето трябва своевременно да регулира йерархичния статус на майката. Не трябва да й позволява да ръмжи и да се нахвърля върху хората, приближаващи се към кученцата. Кученцата, запомняйки поведението на майката, ще се отнасят аналогично към преминаващите, а това означава, че те са способни да се обучават с примери.

Фази на умствено развитие на кучето

1.По време на неонаталният период (от 0 до 13 дни) в кученцата протича развитие на сетивата, които се използват от тях за изучаване на околното пространство. Кученцата започват да се държат по определен начин в зависимост от получените отрицателни или положителни емоции. Придобитият в този период опит оказва влияния на бъдещото поведение на кучето.

2.В периодът на социализация (от 14 до 19 дни) действията на кученцата стават все по-осъзнати и са насочени към изучаване състоянието на болката. По време на игра, хапейки се помежду си, те започват да определят силата на болката, и виждайки реакцията на съперника, кученцата определят колко силно е било ухапването. В този периос кученцата се запознават със законите на йерархичната стълба сред "себеподобните". Ако развъдчика приеме правилна позиция и не дава възможност на майката да възпита явен лидер в кученцата, той ще предпази бъдещото куче от много проблеми. Оглеждайки кученцата, развъдчика постоянно ги взима в ръце, което спомага не само за получаването на опит за общуване с хората, но и повишена стресоустойчивост.

3.В периодът на определяне на ранга (от 12 до 18 седмици) кученцето постепенно започва да става младо куче. Вече привикнало към обстановката, то започва да си позволява волности и може да определи правата си. Не трябва да се възприема 12-седмичното кученце като малко дете. Кучетата се развиват бързо и в този период трябва да се прекратяват всякакви опити за неправилно поведение. На този етап от развитието на кученцето пробиват зъбите и се прекъсва връзката с майката. Кученцето придобива уверенност в себе си, опитва се да заеме лидерско положение.

4.В периода на настъпване на полова зрелост в организма на кучето протичат хормонални промени. Нежелателното поведение става по-явно и може да се прояви страх от познати предмети. Успокоявайки кучето, трябва да го накарате да се проближи до този предмет, не забравяйте и за похвалата. Такива прояви не трябва да се игнорират, за да не последва закрепване на нежелателното поведение на кучето.

5.В периода на зрелост (от 1 до 4 години) кучетата активно отстояват правото си на лидерство. При настъпване на полова зрелост опитите на стопанина да заеме доминираща позиция, се възприема от кучето за агресивна (в зависимост от породата). При някои кучета се усилват отбранителните рефлекси, характерни за кучетата пазачи, наличие на пасивни отбранителни рефлекси характеризиращи се с подчинение или страх на кучето. Коригиращите занимания трябва да се провеждат според знанията за поведението на кучето в предишните периоди на развитие на неговата умствена дейност.

http://kotopes.ru/
превод:meri
Аватар
meri
Пчела работник
 
Мнения: 10350
Регистриран на: Пон Ное 26, 2007 2:58 pm

Назад към Кучета - Canidae