Борбата с нисшите водорасли трябва да започне още от първите признаци на тяхната поява. Любителите на аквариумни растения в опит да осигурят по-добри условия за растежа на растенията постоянно предприемат отчаяни опити да избавят аквариума от появяващите се водорасли. Те експериментират с концентрация хранителни вещества във водата(и дори микроелементи), след време с осветление в аквариума, с качество на осветлението(интензивност и спектрални лампи)и съставят списък за това какво трябва да направят, за да процъфтяват растенията и какво не трябва да правят, за да избегнат появата на водорасли. И разбира се, не могат да се избавят от водораслите напълно.
Единственият резултат, който постигат тези хора- намаляване на популацията на водораслите, спиране на растежа им. Те както и преди живеят в аквариума и се спотаяват, изчакват. Изчакват, когато ние сбъркаме, забравим да изключим осветлението, или даваме прекалено много храна на рибите, и тогава във водата се появяват много свободни хранителни вещества. И тогава те продължават да обхващат аквариума.
Водораслите растат не само по стъклата на аквариума, но и на стеблата и листата на растенията. Ограничавайки достъпа на светлина, те намаляват тяхната жизнеспособност. В аквариума водораслите попадат с водата и растенията, взети от неуспешни в това отношение водоеми. Смята се, че червените водорасли могат да се внесат с всяко ново растение, риба, вода, храна и др. и не е задължително водораслите да се виждат, техните спори са много малки. Борбата с водораслите се състои в това, че създавайки неблагоприятни условия за едни водорасли(от които трябва да се избавите), но създавате благоприятни условия за растежа на други водорасли(по-безвредни). И когато в аквариума възникват привлекателни условия за по-безвредните водорасли, се ускорява растежа, измествайки тези, от които ние искаме да се отървем. "Черната брада" не обича киселината и окисляващите реагенти. А зелените водорасли, напротив, се чувстват много комфортно в кисела среда.
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 923719.jpg
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 437749.jpg
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 479548.jpg
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 565542.jpg
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 496751.jpg
Добри резултати могат да се получат при съчетанието на няколко метода:
- Механичен метод- почистване на стъклата и растенията от налепа водорасли, редовно разрохване на почвата. Затъмнение от преките слънчеви лъчи. Няма да може да се избавите напълно от водораслите, но може да се ограничи развитието на синьо-зелените. Тези мерки се прилагат при ежедневното почистване на аквариума;
- Биологичен метод- много интересен, но не винаги ефективен, защото другите обитатели на аквариума са способни да влияят на количеството на синьо-зелените водорасли. Коремоногите мекотели активно консумират нарязаните и покафенели водорасли, но скоростта на растежа на водораслите преобладава над тяхното потребление;
- Биохимичен метод- състои се в приложението на лекарствени средства или химически препарати за унищожаване на водораслите. След почистване на аквариума може да разтворите в него антибиотици или антисептици.
Трябва да откриете причината за появата на водораслите и по възможност да я отстраните.
- Водораслите не обичат да ги безпокоят, за това е необходимо редовно, по-добре няколко пъти на ден, да ги премахвате от аквариума.
- Да прекратите достъпа на хранителни вещества, за което напълно затъмнете аквариума, изключете аерацията и филтрацията и не провеждайте смяна на водата докато водораслите не изчезнат напълно(ценните видове растения извадете от аквариума за това време).
- Да стимулирате растежа на висшите растения, които потискат развитието на водораслите, за което увеличете количеството на бързо растящите растения, намалете количеството на рибите, ежедневно провеждайте почистване на грунда и смяна на 1/10 от обема на водата.
Най-обикновения, но не по-маловажен метод за борба с водораслите е тяхното почистване по механичен път: с ръце или с помощта на някакви устройства:
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 884870.jpg
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 942143.jpg
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 286058.jpg
- Всичко това не е толкова важно, важно е процесът на почистване (визуално) да премине по-ефективно.
За почистване на аквариума от водорасловите обраствания се използва четка за зъби. За да почиства добре тя, трябва да работите с нея интензивно. Тя почиства великолепно малките детайли по корените и камъните, без необходимост от интензивно движение и заплаха за тяхното изместване. Без да изваждате от аквариума може да почистите оборудването(термометър, пръскачката СО2, филтърните тръби, маркучите).
- Лесно се почистват такива проблемни места като силиконовите шевове в ъглите на аквариума и стъклото близо до самия грунд, без опасност да надраскате стъклото. Съществуват дехлоратори за незабавно унищожаване не само на хлор, но и на амоний. С този дехлоратор можете бързо и безопасно да премахнете амония от аквариума, например, след промивка на филтъра. След унищожаване на водораслите в аквариума трябва да почистите и проведете дву- трикратна смяна на водата.
- Водорасли, растящи на малки островчета по стъклото, се смятат за нормални за аквариум с растения и лесно се контролират с помощта на бръснач или специален скрепер. Ако вашия аквариум е от органично стъкло, по-добре го правете с гъба. Обикновено това се извършва на предното стъкло. Задните и страничните стъкла за декоративни цели, може да не се почистват. Дългите нишки на зелените водорасли - най-ефективния метод да се борите с тях, това е да ги намотаете на клечка за зъби и да ги извадите.
Ако механичните и биологичните методи за борба с водораслите не помагат, ще трябва да използвате химически средства. Въпреки, че химичните средства са най-ефективни от всички съществуващи методи, трябва да признаем, че все още на са открити средства, които могат да помогнат на акваристите във всички случаи. Въпросът за борба с водораслите е един от най-сложните проблеми на съвременната акваристика.
И за това не трябва да забравяте за предлаганите търговски препарати за унищожаване на водораслите.
Но, когато ги използвате, трябва да имате предвид, че при унищожаване на нисшите растения не се изключва вредата нанесена на висшите, т.е. нашите аквариумни растения. Алгацидите от последно поколение при правилна дозировка потискат растежа на зелените и някои други водорасли. С "черната брада" всички тези средства не се справят. Освен това, приложението на антибиотици в аквариума е опасно, защото води до смъртта в началото на цялата полезна микрофлора, а след- и към опасни заболявания на висшите растения и риби.
В случаите на "цъфтеж на водата" препоръчваме - на 3-4 дни аквариума напълно да се затваря от светлината, дори с одеяло, водата не се сменя. Рибите и висшите растения не понасят зле такова затъмнение, а водораслите в тъмнината и при отсъствието на приток свежа храна умират. Ако имате възможност е добре да пуснете там голямо количество дафнии, циклоп, които се хранят с тези водорасли. Може да използвате и лекарства- бицилин-5, трипафлавин.
Кафявите водорасли лесно се премахват за 3-4 седмици чрез добавяне на интензивно осветление(чрез добавяне на лампа с правилен спектър), увеличаване на количеството бързо растящи растения от тип валиснерия, хигрофили, амбулия, които ще отнемат от водата по-голямата част от храненето, съответно за водораслите нищо не остава. Може да излекувате растенията и да се избавите от кафявите водорасли, като поставите лампа над аквариума. Правилно избраната осветителна мощност и достатъчната продължителност на светлинния ден не само ще позволят да се избавите от кафявите водорасли, но и ще предовратят тяхната поява в бъдеще.
Ето така трябва да се борите с тези водорасли: да ги почиствате от стъклото на аквариума със стъргалка, внимателно да премахвате плаката от листата на растенията с пръсти, с помощта на маркуч да премахвате натрупаната при почистване мръсотия от дъното на аквариума. Ако това не помага, то следващата стъпка е използването на филтър, поглъщащ силикатите. В новия аквариум те изчезват сами след няколко седмици.
Група сомове- Otocinclus
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 672810.jpg
ще почистят цялата повърхност за няколко дни. Охлювите остъргват тези водорасли от повърхността на аквариума и растенията. Прилагането на някакви химически вещества и антибиотици за борба с кафявите водорасли е нецелесъобразно.
Достатъчно универсални средства за борба(алгациди)с водораслите са медните или цинкови съединения, които се внасят във вид на солеви разтвори. От чисти или химически чисти за анализ разтвори на меден сулфат се подготвя разтвор 1 гр сулфат на 1 литър вода. Рибите предварително се изваждат от аквариума, след което разтвора се добавя във водата на аквариума в размер 1-10 мл разтвор на 1 л вода. Започва се със слаба концентрация, и ако няма резултат, дозата се увеличава.
По този начин лесно може да премахнете синьо-зелените водорасли. Мед и цинк унищожават също и кафявите водорасли. На нишковидните водорасли тяхното въздействие е по-неефективно. Токсичната за водораслите концентрация действа пагубно и на някои растения и охлюви. Рибите по време на лечение трябва да се преместят. За борба можете да добавите във водата разтвор трипафлавин или риванол(0,1 гр на 100 л), стрептомицин(3-5 мг/л) за 5 дни, пеницилин (300-600 ед./л0, 3% разтвор борна киселина(1 мл на 1 л).
Срещу синьо-зелените водорасли положителен резултат дава приложението на пеницилин в доза 10.000 ед. на литър. Водораслите умират за 8 дни. Рибите и растенията не страдат.
Борба с водораслите с помощта на водороден прекис
Съществува химически препарат, който много добре подхожда за използване в аквариума. Той е евтин, продава се в аптеките без рецепта, състои се от вода и кислород- водороден прекис. Концентрацията на разтвора, който можем да намерим в аптеките, е 3%. Това е именно концентрацията, която подхожда по най-добрия начин за използване в аквариума. Дозировката на водородния прекис- 0,05-0,4 от обема на аквариума(обем на аквариума, литри х 0,05 = дневна доза, мл). За 3% прекис това дава 1.5- 12 мг/л. Пределна дозировка- 15 мг/л. Водороден прекис в такава концентрация е безопасна за колония бактерии в грунда и филтъра.
С помощта на хлор ("Белизна)
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 578925.jpg
"Белизна" има непредсказуема концентрация на активен хлор, зависещ от производителя и условията на съхранение. Разреждат я 1:30. Взимат лист обрасла "брада", той оцелява 2 минути в разтвора. Ако водораслото през това време побелее - смело разредете четири пъти. Достатъчна концентрация, когато след две- минутна обработка и половин -часова промивка цвета на "брадата" не се променя. Но след второто две -минутно издържане тя започва да светлее. В такъв разтвор къпете листата в продължение на една минута еднократно, избягвайте попадане на хлор на корените.
Валиснерия и стрелолист дори след такава обработка могат да загинат, а могат и да не загинат. Наяс (Najas sp.) и роголистник винаги умират. Ехинодорус ако оживее, то изсъхва. Издържат без видими промени бакопа, ротала, хигрофила, лимонник, ехинодорус, анубиас.
Глутаралдехид ("CIDEX")
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 435836.jpg
Великолепен помощник при отглеждане на аквариум с растения- глутаралдехид. Той не само е източник на СО2 за растенията, изглажда колебанията на концентрациите (те стимулират растежа на водораслите), но и силен и напълно безвреден алгицид (убива водораслите). Внасяйки го в аквариума, вие редовно ще потискате водораслите, междувременно внасяте правилни дозировки на торове, контролирате подаването на СО2, привиквате към смяна на водата и своевременно подстригване на растенията. Когато се научите, той ще ви трябва само за ускоряване на премахването на водораслите веднага след пускането на новия аквариум или няма да ви трябва изобщо.
От скоро за борба с водораслите се използва Seachem Flourish Excel (глутаралдехид) и, срещу определени типове водорасли работи много добре. За да нанесете на водораслите силен удар може да дозирате според инструкциите, или 2-3 пъти повече в продължение на 2 седмици. Excel основно убива червените водорасли, но има въздействие и на Cladophora, Staghorn, водорасли с неразклонени листа. Excel действа отрицателно и на някои растения- Egeria densa, Riccia, Vallisneria. Някои хора съобщават за влиянието на Excel върху скаридите и отоцинклусите. При правилна дозировка глутаралдехид помага да се избавите от всички водорасли, дори в най-тежките случаи, без никакви вредни последици за повечето висши растения, риби, безгръбначни, не нанасят вреда на биологичната филтрация. Още един важен фактор е това, че внасянето на глутаралдехид не влияе на pH на водата в аквариума.
Като действащо вещество се използва 2,5%-ов разтвор глутаралдехид- сложно органично вещество, обикновено се използва в медицината и стоматологията за студена стерилизация на инструментите, а също при подготовка на препарати за електронна микроскопия. Именно силните антисептични свойства на глутаралдехид осигуряват алгацидно действие. Глутаралдехид е подходящ както за продължително приложение в общия аквариум, така и за еднократна предкарантинна обработка на растенията, за да се избавите от водораслите, охлювите, техните яйца, или различни зарази. Допълнителното предимство на този метод се състои в това, че глутаралдехид е редуктор и помага за предовратяване на желязото от окисляване.
Глутаралдехид в началото е много активен, но бързо губи активност след време при добавяне на специален агент - активатор, което се поставя в отделен буркан. Активирането е необходимо само за стерилизация на медицинския инвентар, при приложение в аквариума не ни е необходим, а самият 2,5%-ов разтвор глутаралдехид може да се съхранява 2 години.
При ежедневно внасяне на 5 мл на 100 л видима смърт на живеещите в аквариума в голямо количество водорасли, не се случва. Всички риби се чувстват отлично. Тази доза може да се използва профилактично. При ежедневно внасяне на 12 мл на 100 л в продължение на 7-10 дни изчезват зелените водорасли. Стъклата на аквариума не обрастват с нищо, ако няма синьо-зелени водорасли. Рибите се чувстват отлично. Предполага се, че е възможно използването на такава дозировка дълго време. При ежедневно внасяне 20 мл на 100 л, в продължение на 5-7 дни умират всички водорасли, с изключение на светло-зелени и черни синьо-зелени водорасли. Някои риби започват да показват леки признаци на кислороден глад в продължение на 3-5 часа след внасяне на препарата. Рибите понасят по-добре големите дози, ако не ги внасяте наведнъж, а постепенно. Ако целта е борба с водораслите, обичайно се внася половината дневна доза наведнъж, а останалото капково в продължение на няколко часа.
Cidex се внася всяка сутрин при включване на светлината(глутаралдехид в аквариума се разпада за 12 часа на 50%, след 48 часа изчезва напълно), предварително се разтваря в един литър вода и енергично се смесва при инфузия, за да не изгорите рибите и растенията. Оптималната дозировка за продължително приложение- 12-15 мл.
Cidex ежедневно на всеки 100 л вода в аквариума. Максимална доза- 20 мл на 100 л- може да се прилага при особено силни заразявания. При приложение на високи дози Cidex е желателно да усилите аерацията. За дадената доза неблагоприятно въздействие върху рибите, безгръбначните, растенията и биофилтрацията. Може да се използва също за дезинфекция на прясно закупени растения и почистването им от водорасли. Изплакване във ваничка при дозировка 1-3 мл на 1 л вода, в продължение на 3-5 минути.
Ефектът от приложението на глутаралдехид е следния: "брадата" променя цвета до сиво нездравословно за няколко часа след първото му прилагане; 7-10 дни след редовно внасяне напълно изчезват всички водорасли, по-рядко се налага да чистите стените на аквариума. При намаляване на препоръчаната доза наполовина малката брада на силно течение бавно се опитва да се появи отново. При възстановяване на дозата до стандартна тя бързо изчезва.
Метод на затъмнение
То се състои в пълното затъмнение на аквариума за три дни, включително аерацията и изключване на подаването на СО2.
Това убива водораслите на място, а растенията остават напълно невредими. Това променя дневния ритъм на водораслите, и при отсъствие на фотосинтеза, без запас хранителни вещества, те бързо умират. Едновременно Caridina multidentata и Otocinclus (тъмнината не им пречи) изяждат живите и полуразложените водорасли, без да се разпространяват нови спори. По този начин вие не можете да убиете водораслите завинаги. Спорите на водораслите оцеляват при прекалено малки нива на осветеност, и могат да оживеят в пълна тъмнина до 1 година. Ако в аквариума отново има дисбаланс и малка биомаса растения- водораслите ще се върнат.
Висшите растения като по-устойчиви в такива условия оцеляват, но най-ценните екземпляри трябва да се извадят от аквариума. Разбира се, през това време продължавате да храните рибите, но така че цялата храна да бъде изядена. Пълното затъмнение на аквариума за няколко дни, е универсален метод за борба с водораслите, а повечето висши растения оцеляват, а след това започват да растат.
Значително увеличаване на метода на затъмнение- внасяне на Seachem Flourish Excel или Glutaraldehyde. Особено важно е да внасяте Excel/Glutaraldehyde, ако нямате Caridina multidentata или Red cherry.
Можете да затъмните аквариума с много плътна тъмна тъкан, черни торби за боклук на 2-3 слоя.
1.Премахнете механично колкото може повече водорасли, изрежете силно обрасналите листа.
2.Почистете филтъра. Ако на дъното е имало синьо-зелени водорасли- сифонирайте.
3.Подменете водата с 50%.
4.Изключете светлината, подайте СО2, включете аерацията(задължително).
5.Направете добра циркулация на водата.
6.Напълно затъмнете аквариума.
7.Внесете Seachem Excel в – 8 мл на 50 л вода, Glutaraldehyde до същата концентрация(не повече от 5 мг/л или водороден прекис до 15 мг/л. Не превишавайте дозата на Excel / Glutaraldehyde- ще убиете скаридите и рибите.
8.На следващия ден подменете водата с 50% и отново внесете Excel /Glutaraldehyde/ Водороден прекис.
9.На третия ден същото.
10.На четвъртия ден включете светлината, подайте СО2(увеличавайте плавно, в продължение на няколко дни), внесете азот/ фосфор, за да възстановите силите на растенията. На затъмнението рибите не реагират изобщо.
Ако по целия аквариум има много мъртви водорасли, е добре да ги повдигнете с кепче, да се събере утайката от повърхността на грунда, и след няколко часа филтъра да се промие, за да предовратите отделянето на амоняк/ амоний. Не затъмнявайте аквариума повече от три дни, иначе ще загубите много растения, особено дългостеблените. Приложението на водороден прекис или глутаралдехид, при голямо количество водорасли, в аквариума е съпроводено от последващо освобождаване на нитрит NO2 и амоний NH4(а при високо pH се образува много амоняк NH3)от разлагащите се тъкани, което може да причини отравяне на рибите и безгръбначните. Не трябва да прекъсвате биофилтъра, често подменяйте водата, и премахвайте колкото може повече умиращи водорасли.
Антибиотици
Бърз успех в борбата с водораслите може да се постигне с помощта на антибиотици и различни багрила. Съчетанието на тези вещества понякога дава добър резултат. Алгицид също не е панацея. Него трябва да прилагате само в краен случай, и дори тогава той за съжаление няма да може да окаже очакваното въздействие. От него има по-голяма вреда, отколкото полза: често в действащите на водораслите дози те вредят на рибите и растенията, премахвайки водораслите, те не премахват причината за тяхното възникване и след известно време всичко се повтаря, унищожават бактериите, които осигуряват азотния цикъл. В растителния авариум приложението на "твърди" химически средства е нежелателно, тъй като това може да повреди растенията.
За любителите на експериментите:
Използване на антибиотици(пеницилин, бицилин-5, стрептомицин, еритромицин) в повечето случаи е по-неефективно, но понякога приложението на някой от тези антибиотици дава по-добър резултат. Антибиотика се избира чрез метода на опитването, Идеален вариант е методът за определяне на чувствителността на водораслите към антибиотика. За това в чашка Петри се поставя филм от синьо-зелени водорасли, снети от повърхността, и на нея се поставя парче филтърна хартия, напоена с разтвор на антибиотици. В чашката не трябва да има излишна вода, но трябва да се запази влажност и стабилна температура от 24-28 С. Чашката трябва да се намира в слабо осветено място. След 1-2 дни визуално се определя размера на огнището около смъртта на водораслите около филтърната хартия. Там, където диаметъра на огнището е по-голям, антибиотика по-силно потиска водораслите, и именно него е целесъобразно да използвате.
- Приложение на алгицид редуксин
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 508388.jpg
В специализираните магазини се препоръчват срещу водораслите многобройни химически препарати- алгициди. От тези алгициди редоксин е ефективно средство за унищожаване на водораслите. Препаратът се е оказал ефективен само срещу по-често появяващите се в аквариума синьо-зелени водорасли, а синьо-зелените водорасли с черен и лилав оттенък не са намалили темповете на своето размножаване. В началото аквариума се почиства от синьо-зелените водорасли по механичен път, и се провежда 30%-ова смяна на водата. След добавяне на редоксин водата придобива лек зеленикав оттенък. На 3-4- ят ден може да се забележи умиране на останалите синьо-зелени водорасли, и само в редки случаи не умират всички. Редоксин пречи на появата на синьо-зелените водорасли при първичното устройство на малките аквариуми за отглеждане на растения, Забелязано е, че след добавянето на редоксин повредените растения са били незначителни и предимно само при някои нежни видове с малки листа.
- Еритромицин
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 245417.jpg
Така както при цианобактериите, а не при водораслите, може да се приложи антибиотик, който потиска синтеза на протеините. Дозата трябва да бъде не по-малко от 2,5 мг/л(1-2 таблетки) на 100 литра вода. Еритромицин в доза 5 мг/л не влияе на растенията. Така както еритромицин убива бактериите живеещи във филтъра, по време на приложение на препарата трябва да го изключите. Еритромицин е безопасен за рибите. Бъдете готови за масово умиране на Cyanobacteria и повишено ниво на амоняк и нитрати във водата, рязко освобождаване от токсините. Промивайте механичния филтър всеки ден, изваждайте с кепче колкото може повече. По време на лечението е желателно да включите постоянна аерация, тъй като при разрушение на водораслите във водата може да се появи излишък на органични вещества и да се увеличи нуждата от кислород за неговото окисление. След два дни подменете 40% от водата в аквариума и повторете дозата на еритромицин. На четвъртия ден отново почистете добре аквариума от Cyanobacteria и подменете 40% от водата.
- Бицилин-5
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 089426.jpg
Той се прилага в концентрация от 10 до 20 000 единици на 1 л вода. Антибиотика може да се внася само през нощта, тъй като на светло бързо се разлага. Трябва да изключите всички филтри, иначе ефективността на обработката съществено намалява. Бицилин-5 се внася три нощи подред. Концентрацията на антибиотика, която трябва да се създаде в аквариума, зависи преди всичко от замърсеността на аквариума от органични вещества. В чистия аквариум в минимално количество органични вещества концентрацията бицилин-5 може да бъде минимална- 10 000 единици на 1 л. При обработка на силно замърсен аквариум с обилно обрастване и непочистен грунд трябва да внесете антибиотик около 20 000 единици на 1 л. При тази концентрация не само умират водораслите, но и значително страда полезната микрофлора на аквариума, основната маса на който се намира в грунда. Може да се случи съществено нарушение на биологичното равновесие във водоема. При максимална концентрация на антибиотика могат да пострадат и някои висши растения, първоначално папратите и някои други, много чувствителни към промените в състава на водата растения. За това време трябва да ги извадите от аквариума, през следващите седмици 2-3 пъти подменяйте до 1/3 от първоначалния обем на водата.
При недостатъчна концентрация на антибиотика след 2-3 седмици се отбелязва възобновяване на растежа на водораслите. За да се повиши ефективността на антибиотиците за борба с водораслите, взети в ниска концентрация, може да се комбинира с оцветители: трипафлавин, блестящо зелено, метиленово синьо. Много добър резултат се получава при внасяне в аквариума едновременно на бицилин-5 в концентрация 10 000 единици на 1 л и трипафлавин в доза 1 мг на 1 литър.
- Разтвор метиленово синьо
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 145513.jpg
Добавя се в аквариума на капки до получаване на равномерна ярка окраска на цялата вода, след което се прибавя бицилин в доза 10 000 единици на 1 л.
- Много видове водорасли могат да се унищожат с меден сулфат
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 420993.jpg
От химически чист или чист за анализ меден сулфат се приготвя разтвор, съдържащ 1 г мед в 1 литър вода. След изваждане на рибите от аквариума, той се прибавя към водата в размер 1-10 мл на 1 л вода, започвайки със слаба концентрация, и ако тя не дава резултат, то дозата се увеличава. След смъртта на водораслите водата в аквариума напълно се сменя най-малко 3 пъти и след това се пускат рибите.
- Стрептомицин 3 мг/л еднократно
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 712177.jpg
- Фуразолидон: 5 таблетки по 0,25 г на 100 л вода.
http://forumimage.ru/uploads/20140409/1 ... 713038.jpg
http://aquariymist.com/