Кучета - Котки - Бозайници - Птици - Влечуги - Риби - Земноводни - Насекоми - Бездомни животни

Основни проблеми при развъждане на папагал какарики

Основни проблеми при развъждане на папагал какарики

Мнениеот meri » Вто Юли 11, 2017 11:47 pm

Отглеждайки двойка какарики, трябва да имате предвид, че рано или късно ще имат потомство. При какарики е развит инстинкта за продължаване на рода. Това са папагали, които не се нуждаят от особени подбуди към размножаване. Напротив, дори често се налага да предовратявате ненаситното им желание за размножаване. Стопанинът има право да реши дали да допусне двойката до размножаване, с оглед на всички обстоятелства. Предварително трябва да вземете под внимание всички "за" и "против", различните варианти и да бъдете готови да носите отговорност за последиците от взетото решение, каквото и да бъде то.

Изображение

За развъждане се допускат половозрели какарики на възраст от една година, физически здрави, извън периода на линеене. При птиците за разплод, трябва да има изградена здрава двойка, в която мъжкия предано храни женската, не я бие и не я "гони", а тя на свой ред, охотно приема храната от мъжкия и го кани за чифтосване. Желателно е по възможност да покажете двойката на грамотен ветеринар по птици и да дадете анализи, за да се уверите, че птиците нямат здравословен проблем. Гнезденето трябва да бъде предшествано от триседмична подготовка. В този период се дава усилено и разнообразно хранене, провежда се курс с калций и витамини, постепенно се увеличава продължителността на светлинния ден до 14-15 часа на ден.

След подготовката на двойката може да се постави гнездова къщичка. Обикновено женската снася яйцата през ден. Инкубирането рядко започва с първото яйце, по-често женската седи на яйцата, когато са снесени 3-4, и продължава да снася по време на инкубацията. Количеството на яйцата може да варира от 4 до 10, рядко до 14. Инкубацията продължава 19-21 дни. През цялото време на инкубацията женската не излиза от къщичката и не се храни самостоятелно, получава мека храна от мъжкия. Излюпените пиленца до 10-14-ят ден ги храни женската, която на свой ред е хранена от мъжкия. Когато пиленцата достигнат примерно двуседмична възраст, към тяхното хранене се включва мъжкия, който постепенно поема тяхното хранене напълно до достигане на самостоятелност от пиленцата. Пиленцата се оперяват напълно и излитат от гнездото между 36-41-ят ден. След излитането мъжкия, а в по-малка степен и женската, ги учат да се хранят самостоятелно, да летят, пазят ги по време на разходка и в клетката. Пиленцата стават напълно самостоятелни на възраст 2-2,5 месеца.

В общи линии така протича нормалното гнездене на какарики. Но не винаги този процес протича гладко от началото до края и често развъдчиците се сблъскват с редица трудности.

1.Проблеми със снасянето

Нежелателно снасяне


Много често стопаните на какарики не планират тяхното развъждане. Но птиците решават самостоятелно, женската започва да снася в клетката, което е неприятен сюрприз за стопанина.

Защо се случва това?
В сравнение с други средни папагали, отглеждането на какарики има някои нюанси, обусловени от природните особености на този вид. Какарики са ендемични за Нова Зеландия и принадлежащите към нея острови на Тихи океан. Географското разположение на този островен архипелаг предполага значителна разлика в сезонната продължителност на светлинния ден. Размножаването на какарики в природата протича в летните месеци, когато обилната хранителна база и комфортната температура съвпадат с дългия, до 15,5-16 часов ден. През зимата храната намалява, понижава се температурата на околната среда и съществено намалява продължителността на светлинния ден- минимално до 8,5 часа, което в съвкупност води до прекратяване на гнездовия сезон.

При отглеждането на какарики в домашни условия много често се пренебрегва това, че за съвременния човек продължителността на светлинния ден, продължена в зимните месеци с изкуствено осветление средно до 16 часа, за тези птици е признак за размножителен сезон. Особено на фона на обилното и разнообразно хранене, което добросъвестните стопани се стараят да предоставят на своите птици, а също поддържането на "стайна" температура в жилището. При неконтролируема продължителност на светлинния ден желанието на двойката за размножаване е напълно закономерно.

Признак за това намерение става високата полова активност на двойката, многократно увеличаващата се честота и количеството на чифтосванията(понякога повече от 10 пъти на ден). Около 2 седмици след началото на активния период, при условие, че при женската всичко е наред с репродуктивната система, на дъното на клетката се появява първото яйце. Женската не се ограничава с едно, а снася от 6 до 10 яйца. Какво ще прави с тези яйца- решава стопанина. Предоставете на двойката възможност да отгледа потомството, т.е. поставете гнездова къщичка, което е най-логичното решение в тази ситуация. Но трябва да помните, че в такъв случай двойката пристъпва към гнездене неподготвена. Това на свой ред може да стане причина за последващи проблеми със снасянето и излюпването, което се отразява негативно на здравето както на родителите, така и на бъдещите пиленца.

За да не допуснете нежелателно снасяне, първоначално трябва да установите дневен режим на двойката с продължителност на светлинния ден не по-малко от 12 часа, отваряйки и затваряйки птиците всеки ден по едно и също време. През нощта птиците трябва да имат пълен покой- тъмнина и тишина. При първи признаци на това, че женската започва активно да кани мъжкия за чифтосване, започнете плавно да намалявате светлинния ден на двойката, при необходимост неговата продължителност може да бъде до 8,5 часа- продължителността на деня в Нова Зеландия през юни. Едновременно се намалява храната- от нея се премахва протеиновата храна(в това число храната от растителен произход, например, бобови), кълнове ( храна, богата на вит.Е). Понякога се налага временно да лишите двойката от цялата сочна храна, да оставите само суха зърнена смес без ядки и мастни семена(шафранови, слънчогледови, сусам и др.). От полезрението на птицата трябва да премахнете всички предмети, които могат да им напомнят за къщичка и да провокират мисли за гнездене. Ако навреме предприемете необходимите мерки, двойката може да бъде предпазена от нежелателно снасяне. Ако в клетката вече се е появило яйце, то превантивните мерки вече не работят, и остава да предоставите на женската възможност да снесе всички яйца, които смята да снесе.

Женската не може да снесе яйцето

Затрудненото снасяне - е един от най-острите проблеми при развъждането на какарики в плен. Недостигът на калций в организма на женската може да доведе до това, че яйцето да се формира меко или с прекалено тънка черупка, и женската не може да го изтласка навън. За избягване на това преди гнезденето трябва да проведете курс с калциеви препарати заедно с вит.Д3 за неговото усвояване. Необходимо е да изследвате женската при ветеринар, защото някои заболявания(напр. хроничен ентерит) могат да протичат при какарики безсимптомно (незабележимо за стопанина) и също водят до дефицит на калций в организма на птиците. Причина за затрудненото снасяне може да стане патологията- прекалено голямо яйце, формирано в коремната кухина на птицата, а също мускулна слабост при женската, което може да бъде в резултат от нейното затлъстяване, причинено от продължителното отглеждане в клетката без разходки.

За да помогнете на женската да снесе, трябва да повишите влажността в къщичката. Отворът на клоаката може да намажете с вазелиново масло с помощта на мека четка. Следете състоянието на птицата: летаргия, неуверени движения, паралич на краката е тревожен признак. Дистоция(засядане на яйцето) е голяма опасност за здравето и живота на женската. Заведете птицата при ветеринар и спазвайте неговите препоръки. В някои случаи може да е необходима и хирургична намеса за изваждане на яйцето.

Женската не инкубира яйцата

Понякога женската снася яйцата, но не ги инкубира. Възможно е да не й харесва гнездото, или тя не е сигурна в безопасността на бъдещите пиленца. Преценете има ли стресови фактори в помещението, където протича гнезденето(излишен шум, много хора, присъствие на други домашни животни и птици, настроени агресивно към двойката). Гнездовата къщичка за какарики обикновено е с правоъгълна форма, удължена вертикално, с размер 25х25х30 см и повече, с кръгъл отвор с диаметър от 7 до 10 см в горната част. На дъното се поставя гнездови материал(стърготини, пресован дървесен пълнител, сено, дървени стърготини- по избор). Повечето женски намират такава къщичка подходяща за гнездене, но е възможно за някои да се окаже прекалено просторна или малка (в природата какарики гнездят в значително по-тесни дупки). Опитайте да предложите на женската друго гнездо, внимателно преместете яйцата в него. Освен това, непрекъснатия контрол над гнездото от страна на стопанина също може да безпокои женската- не трябва да проверявате гнездото в този период прекалено често.

Друга възможна причина заради която женската не инкубира яйцата - недостатъчно сформирана двойка докрай, женската не е сигурна, че мъжкия ще храни нея и бъдещите пиленца.

Ако отношенията в двойката са здрави, гнездото подходящо, условията идеални, но женската отказва да инкубира яйцата, може да подозирате, че при нея е нарушен гнездовия инстинкт. Това се случва, когато женската преди това е имала непланирано снасяне в клетката, при което не са й позволявали да инкубира. Тя привиква да снася яйца, но не седи на тях. За избягване на нарушеното гнездово поведение трябва да се стараете да поддържате такъв дневен режим и хранене, за да не провокирате към нежелателно снасяне(особено при младите птици). Двойка с нарушен гнездови инстинкт в бъдеще не се допуска за развъждане.

Бой (кълване) на яйцето

Това е слабо изучен проблем при гнезденето на какарики, въпреки че той се среща и при други средни и големи папагали. Тони Силва (известен американски орнитолог, автор на много книги и статии за отглеждане и развъждане на папагали) нарича основните причини за кълване на яйцето неподходящи (недостатъчно дълбоко и тясно) гнездо, безделие и скука на мъжкия, които го карат да се развлича и да "играе" с яйцата, и случайно, поради неопитност, ги поврежда. Сред другите възможни причини той посочва, че репродуктивната система на мъжкия в определен момент може да не се намира на необходимото за размножаване високо хормонално ниво. Или просто на едната или на двете птици в двойката им харесва да кълват яйцата.

Има случаи, когато двойката съзнателно кълве своите яйца и частично ги изяжда. Може да се предположи, че в този случай не им достигат минерални вещества и/или животински протеини. Т.е. или птиците са неподготвени за снасяне, или подготовката поради някакви причини не е постигнала целта си. Важно е да предоставите на птиците преди гнезденето пълноценна балансирана храна. Гнездящите какарики трябва да бъдат приучени към разнообразни видове храни: плодове, зеленчуци, ядки, зеленина и др.

Подбудителните мотиви на папагалите, които ги принуждават да повреждат яйцата си, не са изучени докрай.

Мъжкия не храни женската на гнездото

Това се случва понякога, ако към гнездене пристъпва не развита двойка. Понякога в началото на запознанството мъжкия прави опити да се сприятели с женската, започва да я храни и да я тъпче. Но след това постепенно охладнява към женската и прекратява храненето, държи се с нея все по-агресивно, понякога я прогонва от хранилката. Ако развъдчика е побързал да постави гнездо на такава двойка, може да възникне ситуация, когато женската седи на яйцата, а мъжкия отказва да я храни. Поради факта, че задълженията към инкубирането при какарики изцяло лежат върху женската, тя в този период няма възможност да се храни самостоятелно, напуска гнездото само в краен случай. Ако мъжкия не я храни, трябва да се прекъсне гнезденето, тъй като женската може силно да пострада от изтощение, и сама няма да може да храни пиленцата. За да не загинат яйцата, може да ги поставите в инкубатор, а излюпените пиленца да храните ръчно. В бъдеще трябва да пускате за развъждане само здраво сформирани семейни двойки.

Изображение

"Празно" яйце

"Празно" се нарича неоплоденото яйце. При нормална инкубация на оплоденото яйце в него започва да се развива зародиш, в такова яйце при овоскопиране(осветляване) на 7-8 ден от инкубацията се наблюдава съдовата мрежа, може да се различи сърцебиене. "Празното" яйце през цялото време на инкубация остава светло, при осветяване е полупрозрачно, с ясно забележима течност, свободно преместващо се вътре яйце.
Причината за появата на "празно" яйце може да бъде нарушение на функциите на репродуктивните органи на мъжкия. Но по-често се оказва, че мъжкия физически е здрав и пълноценен, но или все още не е полово зрял (когато се случва в гнездото да се въведе прекалено млада двойка), или не се е намирал в момента на чифтосването на върха на хормоналната форма(което често се случва при зимното гнездене). Също така е възможно да е била нарушена техниката на чифтосване(прекалено млада или неопитна, физически не привикнала една към друга дойка; неудобно място за чифтосване).

Неоплодените яйца напразно изтощават организма на женската. За избягване на това е необходимо да пускате за развъждане само възрастни, достигнали репродуктивна възраст, здрави двойки с опит в съвместния живот. Пред гнезодава подготовка, включваща обилна храна, богата на протеини, мазнини, витамини, предназначена да доведе до необходимото за размножаване високо ниво на хормоналната система при двамата партньори. При птиците трябва да има удобна просторна клетка с голямо количество разнообразни кацалки, сред които двойката ще избере тази, която е удобна за продуктивно чифтосване. Сезонът на гнездене при какарики при отглеждане в домашни условия в средната зона- от ранна пролет до есента. И въпреки че има примери за успешно гнездене през зимата, тя не е добро време за размножаване на какарики, в този период съобщенията за "празно" яйце постъпват по-често.

Ако празните яйца се повтарят, уверете се, че двойката птици действително е разнополова. Въпреки че половия диформизъм при какарики е изразен достатъчно явно, не са редки грешките при визуалното определяне на половата принадлежност на отделните папагали. Известни са доста примери на образуване на еднополови двойки, състоящи се както от женски, така и от мъжки, които успешно имитират пълноценен семеен живот.

Последният съвет също е актуален, ако след провеждане на всички подготвителни мероприятия така и не се появят яйца в гнездото.

Двойка с повтарящи се след няколко опита празни яйца не се препоръчва да гнездят в бъдеще.

Смъртта на ембрионите

Случва се, че при инкубацията в яйцата започва развитие на зародишите, но поради някакви причини то спира и едно или няколко яйца умират. Яйцата с мъртъв зародиш тъмнеят, на овоскопията ясно се вижда границата между тъмното съдържание на яйцата и светлата въздушна торба. Защо се случва това?

Овоскопия на оплодено яйце на 7 ден от развитието с повредена черупка
https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... op_egg.jpg

Сред най-вероятните причини са генетичните, водещи до летална комбинация от гени, вероятността от които нараства при близкородствени чифтосвания, инбридинг. За това при съставяне на двойката по възможност е необходимо добре да се изследва родословието на бъдещите родители. Като причина за ембрионална смърт се посочва и недостиг на витамини в организма на женската по време на снасяне. За избягване на авитаминоза при подготовка на двойката към гнездене се препоръчва да се проведе витаминизация.

Към смъртта на ембриона може да доведе също нарушение на условията на инкубация(неподходяща температура и особено влажност в помещението). Затруднения при излюпване и смъртта на зародиша могат да бъдат в резултат на ниската влажност на въздуха, особено в градските жилища с централно отопление през зимата.
В природата какарики живеят на океански острови във влажен климат. Възрастните птици са не толкова чувствителни към привичната за нас сухота на въздуха, въпреки че тя оказва негативно влияние на състоянието на техните пера и кожа, но младите пиленца и ембрионите са значително по-възприемчиви към влажността на околната среда.

Препоръчва се принудително да повишавате влажността в помещението с гнездящите птици с помощта на овлажнител до 60-70%. Що се отнася до температурите, то какарики добре понасят намаляването на нейните стойности, но има съобщения за смъртта на яйцата при висока (повече от 28-30 С) температура на околната среда. Случва се, че женската сама не седи добре на яйцата, често става от тях, нарушавайки режима на инкубация. Това може да бъде причинено от това, че мъжкия не я храни, и тя трябва да си търси храната сама, което се случва, когато гнезди лошо сформирана двойка.

Причина за смъртта на зародиша може да стане нарушение на целостта на черупката на яйцето. Дори най-малките пукнатини, не видими за невъоръжено око, могат да доведат до смъртта на ембриона.

Замърсяването на яйцето също може да стане причина за смъртта на ембриона.
Яйцето на папагала има кутикула- тънък защитен слой, който го предпазва от проникването на бактерии. Лесно може да го повредите, ако пипате яйцето. Силните замърсявания, особено в областта на пугите, може да запуши порите на яйцето и да доведе до смъртта на зародиша от недостиг на въздух. Мръсното яйце може внимателно да почистите с водороден пероксид, като внимавате да докосвате корпуса минимално, за да не повредите кутикулата на яйцето.

2. Проблеми с пиленцата

Хранене на пиленцата


В природата папагалите не хранят всяко излюпено пиленце. Това особено се отнася за някои видове големи папагали, съзнателно хранещи само едно пиленце, което им се струва най-здраво. При развъждане на папагалите в плен също може да има слаби и нежизнеспособни пиленца, които женската изоставя, отказва да ги храни и ги обрича на смърт. По този начин тя действа като оръжие на естествения подбор. Грамотната подготовка на двойката за гнездене е насочена съществено да намали риска от излюпването на слаби пиленца.

https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... %D0%B0.JPG

Ако пиленцата се излюпват едно след друго и умират от глад в първите дни, това трябва да стане повод за безпокойство. След излюпването до двуседмична възраст тяхното хранене лежи върху майката. Възможно е женската да е неопитна и да не разбира какво да прави с пиленцата, или при нея е нарушен гнездовия инстинкт, подсказващ й да храни малките. По-често този проблем възниква при първото гнездене, а също когато майката е прекалено млада. Развъдчика трябва да решава: да предостави на женската възможност да се научи да бъде майка от собствените си грешки, да й позволи да събере опит с цената на възможната смърт на пиленцата, или да отнеме пиленцата от майката и да ги храни самостоятелно.

Този въпрос трябва да се решава индивидуално. Имайте предвид, че ръчното хранене на пиленцата "от нулата" също е голям риск за техния живот. Изискват се голям опит и знания, да не говорим за времето и силите, които са необходими за храненето на пиленцата. В първите дни от живота на пиленцата женската е длъжна да ги храни с много течно "мляко от гушата", заселвайки в стомашно-чревния тракт на пиленцата необходимата за правилното храносмилане бактериална флора. При изкуственото хранене е невъзможно да възпроизведете този процес, в резултат на което настъпват проблеми с храносмилането при пиленцата, хранени ръчно от излюпването си.

Проблеми с храненето могат да възникнат не само с новоизлюпените, но и през целия период на отглеждане. Помнете, че успешното хранене на пиленцата от родителите много зависи от качеството и количеството на предоставената им храна. Пиленцата ядат много- повече от възрастните. За правилен растеж и развитие те се нуждаят от огромно количество храна. Ако родителите получават малко храна, те започват да "икономисват" от младите и слаби пиленца, които в резултат умират. За това даваната храна трябва да се увеличи толкова пъти, колкото пиленца се намират при двойката. Също така за всеки случай се препоръчва да се запасите със специална храна за ръчно хранене на пиленца, за да успеете навреме да помогнете на родителите или да поемете инициативата, ако възникне такава необходимост.

Изкуствено хранене на пиленцата
https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... %D0%B0.JPG

Критичен момент на гнездене при какарики може да стане времето, когато мъжкия е длъжен да се включи в непосредственото хранене на пиленцата, постепенно поемайки тази функция от женската. Това се случва, когато по-големите пиленца достигнат възрастта 10-14 дни и станат способни да усвояват по-грубата храна, която им носи бащата. В този момент под заплаха се оказват младите пиленца в люпилото, особено ако то е било голямо и разликата във възрастта между големите и малките пиленца е повече от 10 дни. Има случаи, когато в този период младите пиленца на 5-6 дни по погрешка започнат да получават същата груба храна, с която мъжкия храни по-възрастните, но техния организъм не е способен да усвои несдъвканата храна, което може да доведе до тяхната смърт. Ако навреме откриете проблема и вземете по-младите пиленца на изкуствено хранене, след няколко дни може да ги върнете обратно в гнездото, когато техните стомаси вече ще могат да се справят с по-грубата храна.

В случай, когато изкуственото хранене на пиленцата поради някакви причини е нежелателно или невъзможно, се предлага друг вариант. Може временно да предоставите на двойката втора гнездова къщичка, в която се поставят младите пиленца с майката, а по-възрастните се оставят в старото гнездо под опеката на мъжкия(трябва да осигурите достъп на мъжкия към женската, за да продължава да я храни, иначе тя е принудена да дава на пиленцата също толкова несмляна груба храна). Според израстването на младите пиленца трябва постепенно да ги преселвате обратно.

Бъдете готови за това, че гнезденето изисква от стопанина бързи реакции при проблеми и нестандартни решения.

Има случаи, когато в необходимия срок мъжкия поради някакви причини не се включва в храненето на потомството. Женската не е в състояние сама да се справи с храненето на бързо растящите пиленца, особено при голямо люпило. Съгласно инстинкта, тя трябва постепенно да се отстрани от тяхното хранене, за да си отпочине и да събере сили за новото снасяне. Грижата за подрастващото поколение в този период напълно трябва да се продължи от мъжкия. Затова, ако той не храни пиленцата или не ги храни достатъчно усърдно, трябва да ги дохранвате ръчно. Понякога след известно време мъжкия се включва към храненето на младите пилета. Понякога стопанина трябва да изпълнява ролята на майка до достигане на пълна самостоятелност на пиленцата.

Подуване на гушата

Това е един от най-често срещаните здравословни проблеми, който възниква в първите 10 дни от живота на пиленцата. През прозрачната кожа вътре в гушата се виждат въздушните мехурчета, а понякога и самата гуша набъбва, препълнена с газове отвътре.

http://www.mybirds.ru/upload/medialibra ... %D1%80.jpg

Пиленцата стават летаргични, усвояват лошо храната, понякога умират. По-често причината за това състояние е активния растеж на гъбичките от рода Candida spp. в стомашно-чревния тракт на пиленцата, което е съпроводено с отделянето на токсини и бурно газообразуване. Тъй като пиленцата получават храната от горните отдели на храносмилателната система на родителите(устната кухина и гушата), то заразяването с гъбички протича от същия източник. Меката храна, богата на нишесте и захари, която получават пиленцата, е прекрасна хранителна среда за развитието на гъбичките.

При появата на признаци за подуване на гушата трябва колкото може по-бързо да се обърнете към ветеринар и да спазвате неговите препоръки, включващи курс противогъбични препарати за пиленцата и техните родители. За избягване на такава ситуация преди гнезденето се препоръчва да направите на бъдещите родители анализи на изпражненията и намазка за определяне на флората от гушата и клоаката, а при необходимост да ги лекувате от гъбична или бактериална инвазия. Трябва навреме да осигурите на гнездящата двойка свежа храна от добро качество и вода, да не допускате застояване и разваляне на меката храна.

Пукнатини на пръстите, некроза на пръстите при пиленцата

https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... %D1%86.jpg

Някои развъдчици на какарики са се сблъсквали с проблем като поява на кръвотечащи пукнатини на кожата на пръстите при пиленцата на възраст две седмици. Засегнатите пръсти са подути, пожълтели, което след няколко дни води до некроза и загуба на един или няколко пръста. Проблема се отстранява с повишаване на влажността в гнездовата къщичка и около нея. Оттам възниква съмнението, че до възникването на пукнатините е довела силната сухота на въздуха по време на гнездене. Поради тази причина е много важно да поддържате висока влажност на въздуха (60-70%) в помещението с гнездящите птици. Можете да я регулирате ефективно с помощта на специален овлажнител; срещат се също препоръки да поставите мокра кърпа на покрива на гнездовата къщичка.

НО, високата влажност при лошо проветряващо се помещение може да стимулира растежа на плесенни гъбички, в това число и в самата гнездова къщичка. Поражението с тях може да стане причина за заболяването на по-слабите, в сравнение с възрастните птици, младите.
За избягване на растежа на плесени се препоръчва редовно да проветрявате помещението. За ефективно поддържане на хигиената е удобно да имате резервна къщичка и да ги редувате по време на почистване, за да имате възможност добре да дезинфекцирате и подсушите преди следващото използване.

Рахит при пиленцата

Рахитът при пиленцата е често срещан проблем при развъждане на папагалите в плен. Най-очевидно той се проявява във формата на пилешки "хеликоптер", при който краката на пиленцата заемат положение на напречен шпагат. При пиленцата на какарики по-често се открива на 10-15 ден, когато слабите крака на пиленцата престават да издържат нарастващото тегло. Случва се рахита да протече в по-скрита форма, проявява се в няколко забавени темпове на развитие. Той е причина за крехки кости, фрактури на крайниците на подрастващите и в по-късна възраст, а също повишена проницаемост на кръвоносните съдове, което води до вътрешни кръвоизливи и ранна смърт.

https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... %D0%B8.jpg

https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... %D1%82.jpg

Рахитът се причинява от недостиг на вит.Д3, който пречи за правилното усвояване на калция. За профилактика на пилешкия рахит по време на подготовка за гнездене трябва да осигурите на родителите калциеви препарати заедно с витаминни комплекси, съдържащи вит.Д. Птици, отглеждани в затворени помещения, се препоръчва да се изнасят в топлото време на годината на слънце.
Лечението на "хеликоптера" се състои в поставяне на краката на фиксиращи превръзки и провеждане на лечебен курс с калций. Навреме започнатото лечение дава положителен ефект, а положението на краката напълно се изправя след 3 седмици носене на фиксиращите превръзки.

Оскубване на пиленцата от родителите

Оскубването се отразява негативно на външния вид на пиленцата, но главното е, че техния организъм в периода на активен растеж трябва да изразходва ресурсите на вторичното израстване на перата, което може да ги отслаби. Освен това, съществува мнение, че оскубването на пиленцата на папагалите нанася психологическа травма, а последиците в бъдеще са непредсказуеми, до възникване на сериозни поведенчески проблеми (агресия, самооскубване) като възрастни. Съществува вероятност, че ставайки на свой ред родители, оскубаните в гнездото пиленца пренасят този модел на поведение на собственото си потомство.

Причините за оскубване при папагалите не са изяснени докрай. В литературата се предполагат различни варианти на обяснение на това поведенческо отклонение: стрес при родителите, причинен от агресивна околна среда, недостиг на необходимите вещества в организма на птиците, компенсирана от растящите пера, небалансирано (или много обилно) хранене, умора от честото снасяне, и много други. Една от популярните теории гласи, че родителите започват да оскубват пиленцата, желаейки да гнездят вторично, и по този начин ги карат да напуснат гнездото(това не обяснява оскубването на съвсем младите, едва започващи да се оперяват пиленца).

Изказва се предположение, че по време на гнездене в плен птиците-родители, които са ограничени в придвижването в пределите на клетката и не са заети с постоянно търсене на храна, провеждат повече време в гнездото с пиленцата, отколкото техните събратя в дивата природа. Принудителното неестествено дълго съвместно пребиваване на родителите с децата заедно с относителната леност може да ги подбужда към оскубване. Птиците-родители винаги помагат за отварянето на растящите пера на пиленцата, освобождават ги от "тръбичката". Възможно е за някои от тях естествените грижи за оперението на потомството да прерасне в своеобразна "игра" с издърпване на перата, преминаващо в оскубване.

https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... %D1%8B.jpg

Проблемът с оскубването на пиленцата при какарики обикновено се открива, когато при потомството започват да се разтварят тръбичките на перата, т.е. на възраст 15-20 дни. Може да пострадат областта на гърба, корема, гушата, главата- различните двойки проявяват значителна изобретателност, за това пиленцата трябва внимателно да се оглеждат от всички страни. Пиленцата на тази възраст нормално вече напълно са покрити с плътен вторичен мъх със стърчащи от него тръбички на растящите пера. Ако сте открили на кожата на пиленцата плешивини, а в гнездовата постелка - "детски" пера, значи е налице родителско оскубване. Трябва да изясните кой от родителите оскубва пиленцата. Ако това е женската, трябва да я отделите в отделна клетка, докато пиленцата достигнат 10-12 дни. От тази възраст бащата е способен самостоятелно да ги храни. Ако перата се оскубват от мъжкия, пиленцата трябва да се изолират от родителите и да се хранят ръчно.

Надеждна профилактика срещу оскубването няма. Някои двойки не пипат оперението на своите подрастващи пиленца, други могат да се държат идеално при първото гнездене, но започват да оскубват пиленцата при последващите. За съжаление, развъдчиците отбелязват тенденция към прогресиране на мащабите на родителското оскубване от люпило към люпило. Поради тази причина птиците-родители, демонстриращи такова поведение, се препоръчва в бъдеще да не се допускат до развъждане.

Важно е да вземете мерки, за да може гнезденето да протече в спокойни условия, да премахнете възможните стресови фактори, да предоставите на гнездящите птици просторно помещение и да осигурите правилно разнообразно хранене, а също "развлечения".

Родителска агресия към пиленцата

Принципно, какарики са предани родители. Но семейството, това е миниатюрно стадо, което има своя йерархия. Когато пиленцата подрастнат, те трябва да намерят своето място в семейната йерархия, и не винаги този процес протича гладко. Случва се, че бащата или майката внезапно проявяват агресия към подрастващите пиленца, нагледно демонстрират тяхното положение в стадото. До сериозни битки не се стига, но ако конкретно пиленце е подложено на постоянни нападки от страна на единия или двамата родители, по-добре да го отделите в отделна клетка за избягване на травми. Не достигнало пълна самостоятелност пиленце още известно време трябва да се дохранва ръчно.

В двойката какарики доминира мъжкия, и той трябва буквално "да постави на място" подрастващото поколение. Понякога той утвърждава своя авторитет чрез имитация на чифтосване с подрастващите пиленца(независимо от техния пол). При какарики, женската в процеса на брачната церемония се представя като пиленце. Те протягат глава, присядат, отпускат крила и пищят както пиленцата, просещи храна. По този начин и женската, и пиленцата демонстрират подчинено положение по отношение на мъжкия и родителя. Затова такава имитация на чифтосване не съдържа сексуален подтекст, а поведението на родителя няма отношение към насилие. Това е само метод на доминантните особи да демонстрират степента на своето превъзходство над подчинените членове. Пиленцата няма да пострадат и не трябва да ги отделяте от родителите.

Много родителски двойки започват да "гонят" пиленцата на възраст 2-3 месеца, показвайки, че е време да отлетят и да се хранят самостоятелно, да не разчитат на бащата. Това е време, когато пиленцата могат да се разделят с родителите и да им предоставите отделно жилище.

Повторно снасяне

В дивата природа какарики обикновено успяват да отгледат още едно поколение за сезона. При наличие на комфортна температура и обилна хранителна база те се стремят да гнездят втори път, тогава когато пиленцата от първото люпило започнат да подрастват и да се оперяват. Този модел на гнездово поведение какарики демонстрират и в плен. Освободена от грижите по храненето на пиленцата, майката няколко дни почива, след което започва отново да кани мъжкия за чифтосване. Второто люпило тя прави под подрастващите пиленца и инкубира яйцата по същото време, когато те подрастват и започват да напускат гнездото.

https://www.mybirds.ru/upload/medialibr ... Kladka.jpg

Край на гнезденето какарики в природата слагат при сезонни климатични промени, които карат птиците да прекратят гнезденето и да почиват от размножаването. Но в домашни условия в "топлите месеци на годината", обилно хранене и дълъг светлинен ден могат да продължават вечно, затова съществува опасност от непрекъснати повторни гнездения. Известен е случай, когато двойка какарики е била заета с последователни гнездения без почивка повече от година, правейки едно гнездене след друго и на всеки два месеца все нови и нови пиленца. Такава експлоатация на репродуктивните инстинкти на родителската двойка води до силно изтощение на организма на женската, умора на мъжкия и появата на отслабено потомство.

Какарики, подобно на други средни папагали, отглеждани в плен, без вреда за своето здраве могат да се размножават два пъти в годината. Стопанина трябва да реши ще бъде ли това двойно гнездене с продължителна почивка до следващата година, или ще бъдат две отделни гнездения, разсрочени във времето, веднъж на всеки шест месеца. Вторият вариант е за предпочитане, тъй като той позволява на двойката да почива между гнезденето, а стопанина да подготви птиците за следващия гнездови сезон. Но и в двата случая, трябва да предоставите на двойката период на почивка между гнезденията, необходими им за възстановяване на ресурсите. Гнезденето е голямо натоварване на организма на птиците. Безконтролното размножаване поставя под заплаха здравето, дори живота на родителската двойка.

За избягване на повторно гнездене най-ефективен метод е отделянето на мъжкия от женската с пиленцата, когато възрастта на младите пиленца достигне 2 седмици. На женската постепенно се намалява продължителността на светлинния ден и се съкращава диетата по отношение на животинските протеини и друга храна, стимулираща нейната хормонална система. Можете да съберете двойката след излитането на всички пиленца, когато гнездовата къщичка е свалена.

Някои развъдчици практикуват разделно отглеждане на мъжките и женските, събират двойките само в гнездовия сезон, което позволява да се избегне появата на нежелателни снасяния.

Друг вариант на отглеждане на двойките за развъждане предполага създаването на условия, близки до природните сезонни показатели: значително намаляване на температурите, намаляване на светлинния ден и по-оскъдна хранителна база през зимата и, обратното, растеж на описаните фактори през лятото. Такъв режим се достига при отглеждане на какарики в улични волиери.

Заключение

Описаните пунктове не обхващат пълния списък от проблеми, които могат да възникнат по време на гнездене. Обозначени са само срещащите се от тях. Грамотното отглеждане и грижи, събиране на правилните двойки, пълноценна подготовка за гнездене, своевременна ветеринарна помощ, помагат съществено да се намали риска от възникване на критични ситуации при развъждане на какарики. Безконтролното размножаване (развъждане без подготовка, гнездене на млади двойки, чести снасяния) изтощават родителските двойки и води до появата на отслабено, болно потомство.

https://www.mybirds.ru/
Аватар
meri
Пчела работник
 
Мнения: 10361
Регистриран на: Пон Ное 26, 2007 2:58 pm

Назад към Птици - Aves